torsdag 25 september 2014

Att döpa en blogg


- Kommer du ihåg, säger min sambo ibland, den där ruskiga boken du läste under din utbildning? Didaktiska krumsprång hette den, va?

Jag fnissar lite igenkännande. Boken finns fortfarande här hemma, djupt nedpackad i en gammal kista. Om än med det snarlika namnet Didaktiska strövtåg,  

Jag är inte helt övertygad om att just den boken var så psykologiskt bra att sätta i handen på en alldeles ny lärarstudent. Nästan 400 sidor som behandlar undervisningens idémässiga utveckling från 1600-talet och framåt. 

Men just de didaktiska frågorna har kommit att bli extra viktiga i min undervisning, särskilt under de senaste åren. I arbetet med barn i behov av särskilt stöd är analysen central. Men det behövs några kompletterande didaktiska frågor: Vad är det eleven inte kan? Vad är det som hindrar att eleven lär sig detta? Hur kan vi då göra istället, för att eleven ska lära sig? 

Krumsprången då, kanske någon undrar, hur går det med dem? Jo, det händer ganska ofta att jag gör små mentala glädjeskutt, både på väg till arbetet och när jag väl är där. Förhoppningsvis skuttar eleverna tillsammans med mig, då och då. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar